روزی روزگاری،سرزمین آفتاب!
I Love Cars but Who Knows the meaning of Love
صفحات وبلاگ
نویسنده: تاکاشی - شنبه ٢٩ اسفند ۱۳۸۸

هر چند که سال های اخیر کمتر بوی عید اینجا آمده و این اواخر تنها یادش مونده ولی اگر هیچ سفره و سبزه ای هم نباشد،وظیفه هست که عید نوروز را پاس داشت و به همه ایرانیان تبریک گفت و من هم به شما تبریک می گویم و امیدوارم که سال خوبی داشته باشیم.

در کنار این از عمر این وبلاگ هم یک سال گذشت و چیزهای زیادی رو در کنار هم تجربه کردیم و امیدوارم از این به بعد هم کنار هم بمانیم.

(این تصویر یک ژیان بسیار تمیز در یک موزه در توکیو هست)

با تشکر

تاکاشی

پ.ن.همه عکس سفره ی هفت سین و این جور چیزها می گذارند ولی چون اینجا از این خبرها نبود گفتیم ریا می شود به همین خاطر این عکس را گذاشتیم نیشخند )

نویسنده: تاکاشی - جمعه ٢۱ اسفند ۱۳۸۸

چندی پیش یک خودروی جدید اینگلیسی-چینی در کشور معرفی شد که من رو واداشت بنا به علاقه ام به خودروها،در مورد آن کمی تحقیق کنم.

اول کمی از ساخت چین بودن آن نگران شدم و بیشتر به ایمنی توجه داشتم تا استایل و طراحی آن.هم اکنون خودروهای بسیاری در سرزمین اژدهاها،چین تولید می شود که دارای استایل مناسب و از قضا بسیار شبیه و در بعضی مواقع کپی مدل های اروپایی هستند ولی در تست تصادف شدیدا آسیب می بینند و از ایمنی در آنها خبری نیست و این هم بسیار نگران کننده است که ما می بینیم درهای واردات به روی خودروهای چینی ِ بی کیفیت باز شده است ولی این بار کمی متفاوت است.

اِم جی 550 یا Roewe 550 که با این نام هم در کشورهای دیگر شناخته می شود،بیشتر طراحی آن توسط مهندسین اینگلیسی انجام شده است.

 اِم جی روور ورشکسته در سال 2005 توسط شانگهای اتوموتیو خریداری شد،سپس مدل Roewe 750 را عرضه و بعد از آن این مدل که در طراحی یک سرو گردن از دیگر خودروهای ساخت آن سرزمین است عرضه گردید.این خودرو بر روی پلت فرم روور 75 ساخته شده و طراحی عقب آن شباحت زیادی به سیتروئن C5 دارد.

این خودرو توسط C-NCAP که نمونه چینی تست تصادف در اروپا است که با نام Euro NCAP شناخته می شود،تست شده و 5 ستاره از 5 ستاره قابل دستیابی را از آن خود کرده است.البته این تمام قضیه نیست.هنوز نمی توان گفت که این خودرو کاملا ایمن است چون تست تصادف در چین به جای سرعت 64 KM/h که در اروپا با این سرعت خودروها تست می شود،با سرعت 56 KM/h تست می شوند.هر چند این تفاوت سرعت کم به نظر می رسد ولی تفاوت در سرعت بنا به فرمول فیزیکی دوبرابر در انرژی بروز می کند.ولی با این حال بنا به نظر بعضی از کارشناسانِ خودرو احتمال کسب 5 ستاره در اروپا هم وجود دارد و اگر این اتفاق بیافتد،این اولین خودروی چینی است که به این افتخار نایل می آید.

شاید این اولین خودرویی است از چین که بر خلاف هم وطنانش تاحدی جذاب بوده،از ایمنی مناسبی برخوردار است و این به معنی است که چینی ها فاصله ها را تا دیگر خودروسازهای مطرح جهان کمتر کرده اند.

با تشکر

تاکاشی

نویسنده: تاکاشی - جمعه ۱٤ اسفند ۱۳۸۸

قبل از آمدن به ژاپن تصویر خیلی مبهمی از این کشور در ذهن من بود.تنها اسم هایی که از ژاپن به گوشم خورده بود برند خودروها و لوازم برقی آنها و از آدمها هم اوشین و آقای کوئیزومی بود که نخست وزیر وقت اینجا بود.کلا تنها ذهنیتی که در ذهنم بود این بود که اینها در خانه های کوچک چوبی که درهای کشویی دارد و کف خانه ها همه تاتامی و ساخته شده از حصیر هست که البته بعضی از اینها کمی درست بود.

 اولین روز در اینجا،روز خیلی مخصوصی بود به خاطر اینکه چیزهای بسیاری می بینید که واقعا جذاب و شگفت آور هستند.آن روز مثل حیلی روزهای دیگر برخلاف اسم معروف اینجا که همانا سرزمین آفتاب هست،ابری بود و نمی از باران هم می بارید.

  فرودگاه بین المللی ناریتا

در اوایل دهه 60 میلادی وقتی فرودگاه هانِدا که در حومه توکیو قرار دارد از پروازها اشباع شد،دولت به این نتیجه رسید که فرودگاه جدیدی بسازد که نتیجه آن ساخته شدن فرودگاه ناریتا بود.فرودگاه بین المللی ناریتا در 57 کیلومتری توکیو واقع شده و تعداد کثیری از پروازهای خارجی از طریق این فرودگاه انجام می گیرد و همچنین توقفگاه بسیاری است که از آسیا به آمریکا یا بالعکس می روند.این فرودگاه در زمانی که قرار بود ساخته شود با مشکلات فراوانی روبرو بود و خیلی ها فکر می کردند که دولت می خواهد این فرودگاه را برای استفاده ی نیروهای آمریکایی بسازند.در این بین گروه های مردمی و دانشجویی تشکیل شد و بسیاری از کسانی که خانه هایشان در محل احداث این فرودگاه بود از تحویل آن به دولت سرباز می زدند.ولی در آخر با استفاده از نیروهای پلیس و نیروهای امنیتی این راه برای ساخت این فرودگاه ایجاد و با تاخیری 7 ساله نسبت به زمان پیش بینی شده برای آن(که دلیل آن هم مخالفت ها بود که کار ساخت فرودگاه را به تاخیر انداخت) در سال 1978 با حضور تعداد زیادی از نیروهای پلیس آغاز به کار کرد. 

وقتی وارد فرودگاه شدم با یک فضای بسیار مدرن و البته بسیار تمیز روبرو می شوید که اصلا قابل مقایسه با مهرآباد یا فرودگاه امام نیست.در فرودگاه بعد از طی کردن مراحل ورود و انگشت نگاری،برای رسیدن به توکیو یا هر شهر دیگری دو راه وجود دارد:اتوبوس یا تاکسی.اتوبوس به نسبت از یک قیمت معقول برخوردار است ولی برای سوار شدن به تاکسی باید جببتان حسابی پر پول باشد. برای رفتن از فرودگاه به توکیو با تاکسی بسته به منطقه مورد نظرتان در شهر از 15000 تا 21000 ین پول باید کنار بگذارید!

  حمل و نقل عمومی

(ایستگاه مترو در منطقه مرکزی توکیو،در مقابل ایستگاه ها اتوبوس و تاکسی شما را به مقصدتان خواهد رساند)

در حال حاضر نرخ تاکسی در توکیو 710 ین برای 2 کیلومتر اول و 90 ین برای هر 288 متر  به آن اضافه می گردد.معمولا مردم اکثرا از مترو برای جابجایی استفاده می کنند و شما در شهرهای بزرگ مانند توکیو،کیوتو،اُساکا و دیگر شهرهای بزرگ به راحتی به ایستگاه های مترو دسترسی دارید.گزینه بعدی هم اتوبوس هست که آن هم در ایستگاه ها ساعت حرکت تمام خطوط نوشته شده و جالب این است که تمام آنها سر دقیقه در ایستگاه هستند و دیگر نگرانی از این که اتوبوس معلوم نباشد که کی می آید هم نیست.حتی بعضی از ایستگاه ها علاوه بر این دارای نشان دهنده هایی است که مشخص می کند که اتوبوس به ایستگاه نزدیک شده و با 3 درجه آن را نمایش می دهد.

 

(نشان دهنده ایستگاه اتوبوس در توکیو که در قسمت بالا نام خطوط،در وسط طول سفر تا پایان خط برای هر مسیر و نشان دهنده نزدیک شدن اتوبوس و در پایین هم ساعت رسیدن اتوبوس های هر خط)

 با وجود چنین امکاناتی افراد معمولا در نیمه شب که قطار ها و اتوبوس ها کار نمی کنند از تاکسی استفاده می کنند.

امیدوارم ما هم یک روزی به این اندازه از دقت و آن تایمی برسیـــــــــــــم.

پ.ن.در پست های بعدی باز خواهم نوشت از این سرزمین،البته من فکر نمی کردم که اصلا کسی علاقه ای به مطالبی از این جا داشته باشد که برایم جالب بود.دوست دارم بدانم که چه چیرهایی را از ژاپن می خواهید بدانید تا بتوانم بهتر بنویسم. 

با تشکر

تاکاشی

نویسنده: تاکاشی - جمعه ٧ اسفند ۱۳۸۸

 ژاپن یک کشور جزیره ای است که از 5 جزیره بزرگ و 6847 جزیره کوچک در اقیانوس آرام تشکیل شده.کشورهای چین،روسیه،کره جنوبی و شمالی،تایوان و فیلیپین در اطراف این کشور قرار دارند.ژاپن دارای دومین تولید ناخالص داخلی GPD را در جهان پس از آمریکا دارد و آلمان در رتبه سوم قرار دارد.جمعیت ژاپن در حال حاضر برابر حدود 127 میلیون نفر هست که از این لحاظ دهمین کشور پرجمعیت دنیاست.

 از اطلاعات کلی که بگذریم،ژاپن دارای ویژگی های منحصر به فردی است که آن را از دیگر کشورها متمایز می کند.ژاپنی ها آدم های آرامی هستند و بسیار سخت کوش هستند.وقتی در شب دیر وقت چراغ های بسیاری از برج های شرکت ها روشن هستند و خیلی از آنها تا دیروقت کار می کنند.چیز دیگری که در شهر،مخصوصا شهرهای بزرگ جلب توجه می کند،بزرگراهای شهر هست که همه شان به صورت پل ساخته شده اند و شهر را دوطبقه و در بعضی موارد سه طبقه کرده اند.در بعضی تقاطع ها تعداد پل هایی که روی هم ساخته شده به چهار طبقه هم می رسد.به خاطر اینکه در زمین با محدودیت مواجه هستند بر روی هرچه توانستند پل ساخته اند.البته باید بگویم که ورودیه این بزرگراه ها ارزان نیست.در داخل توکیو این رقم 700 ین معادل 7000 تومان است!!

  ساخت و ساز

دیگر چیزی که نظر من را جلب کرد این بود که در جاهایی که ساخت و ساز است،اطراف را با انواع نشانه ها و گماردن فردی چراغ به دست ایمن می کنند و اگر پیاده رو مورد استفاده باشد یک راه را در کنار خیابان با گذاشتن سه گوش هایی جدا کرده و یک نفر هم آنجا ایستاده تا شما راهنمایی به این سمت کند.همه چیز تر و تمیز.محل بسیار تمیز نگه داشته شده،از خروج هر گونه خاک به بیرون جلوگیری شده و در مواردی که کار ساختمانی انجام بگیرد،در حین کار ساختمان را با پوششی که عایق صدا است می پوشانند که صدا کمتر به بیرون درز کند!!

  گرانی

 ژاپن کشور بسیار گرانی است و توکیو در این بین پنجمین شهر گران دنیا در سال 2009 شناخته شده است.من فکر می کنمبرای یک وعده غذا به فرض ناهار حداقل در حدود 500 ین لازم است.اجاره ها در شهر های بزرگ سرسام آور و در شهرهای کوچک هم ارزان نیست.قیمت یک لیتر بنزین در حال حاضر در حدود 120 ین هست ولی یادم هست که سال گذشته که قیمت نفت بسیار افزایش داشت به حتی 180 و در بعضی نقاط توکیو به 200 ین هم رسید.همه ی دوستان که ماشین داشتند از این قیمت می نالیدند.

برای اینکه پست ها طولانی نشود هر چند وقت یک بار می خواهم کمی از شگفتی های این سرزمین را که به نظرم جالب هست رو معرفی کنم.

با تشکر

تاکاشی

نویسنده: تاکاشی - پنجشنبه ٦ اسفند ۱۳۸۸

 همین طور که مستحضرید در حال حاضر تویوتا با بحران نقص فنی در خودروهای خود روبرو بوده و به همین خاطر رئیس شرکت هم اکنون در آمریکا و در کنگره به پرسش نمایندگان پاسخ داد.در این توضیحات آکیو تویودا اظهار تاسف از کشته شدن تعدادی از مشتریان در مشکلی که در موکت و پدال گاز خودرو که به حالت اول خود باز نمی گردد و باعث شتاب گرفتن ناگهانی خودرو می شود کرد و توضیح داد که در این چند سال اخیر در تویوتا در گسترش این شرکت از ایمنی که اولویت اول این شرکت است غفلت شده و باعث شده که بیش از پیش به افزایش تولیدات بپردازد و چنین مشکلاتی به وجود آید.او همچنان گفت که نام او که نوه ی بنیانگذار تویوتا است روی همه خودروهای این شرکت هست،اگر خودروهای تویوتا آسیب ببینند مثل این است نه من آسیب دیده ام و خود او مسئول مشکلات تمام این خودروهاست.

  به نظر می آید که تویوتا با فراخوان بیش از 8 میلیون خودرو علاوه بر اینکه خرج زیادی بر دست خود گذاشته،وجهه شرکت هم خدشه دار شده است.در ژاپن هم در مدل هیبریدی پریوس مشکل نرم افزاری به وجود آمده که این هم در نمایندگی های این شرکت برنامه این ترمزها در حدود 20 دقیقه رفع می شود.این مشکل در دیر عمل کردن ترمز در مسیر های لغزنده به وقوع می پیوندد.

 طبق اعلام ایرتویا نمایندگی تویوتا در ایران این مشکل در خودروهایی است که یک قطعه آمریکایی را استفاه کرده اند به وجود می آید و در ایران نگرانی در این مورد وجود ندارد.

پ.ن.1.من واقعا این مرد را تحسین می کنم و شدیدا برای او احترام قائل هستم؛او مسئولیت هود را کاملا درک کرده و به آن پاسخ داده و از اینکه نگرانی برای مشتریانش ایجاد کرده،از آنها عذر خواهی کرده است.

پ.ن.2.در بعضی موارد حتی با تعمیر پدال گاز هم مشکل مرتفع نشده و گمان می رود مشکلی در سیستم کنترلی دریچه ی گاز وجود داشته باشد.

با تشکر

تاکاشی

نویسنده: تاکاشی - شنبه ۱ اسفند ۱۳۸۸

در سال 2008 پژو در برزیل با تغییراتی در مدل موفق 206 و تغییر نام آن به 207 مدل جدیدی را به بازار عرضه کرد که در واقع 206 بود در باطن ولی با ظاهری بیشتر شبیه 207،مخصوصا در جلو!پژو 207 اصلی که در اروپا و بعضی کشورهای دیگر تولید می شود یک خودروی کاملا جدید بوده و از ابعاد بزرگتری هم بهره می برد.این کار در واقع برای کمتر کردن هزینه ها برای تولید یک خودروی تازه به بازار صورت می گیرد و در ایران هم به خاطر اینکه همچنان 206 تولید می شود؛این بهترین گزینه برای تولید بوده و مسئولان ایران خودرو هم بیکار ننشسته اند و این خودرو قرار است در خط تولید قرار بگیرد.البته این خودرو در بعضی کشورها 206 پلاس هم نامیده می شود.

در قسمت جلو از ظاهر 207 استفاده شده و به جلوی 206 جوش خورده و در کناره ها مخصوصا در مدل صندوق دار گلگیرها هم کمی تغییر کرده اند.در قسمت عقب طرح داخلی چراغ ها تغییر کرده؛سپر عقب تغییر کرده و دیگر از تک چراغ مه شکن خبری نیست،جای آن را یک مه شکن و یک شبرنگ گرفته است.

اگر به ظاهر این خودرو دقت کنید،به اصالت آن که همانا 206 باشد پی می برید ولی دیگر از هماهنگی طراحی که در 206 وجود دارد،کمتر به چشم می آید.در مدل صندوق دار این هماهنگی دیگر دیده نمی شود و جلوی خودرو هیچ تناسبی با پشت آن ندارد.

در داخل خودرو وضع بسیار بهتری حاکم است و شما با طراحی مناسبی روبرو می شوید.در واقع طراحان یک پوشش را در قسمت بالا داشبورد به صورت سراسری قرار داده اند که بسیار ظاهر مرغوبی هم دارد و در قسمت پایین طرح آشنای 206 به چشم می خورد.

با تشکر

تاکاشی 

تاکاشی
یه عشق ماشین تو غریت.تو رشته ی مکانیک درس می خونم. تو وبلاگ از ماشین و زندگی در ژاپن و موضوعاتی که ذهنم رو مشغول کرده می نویسم.
کدهای اضافی کاربر :