روزی روزگاری،سرزمین آفتاب!
I Love Cars but Who Knows the meaning of Love
صفحات وبلاگ
نویسنده: تاکاشی - جمعه ٩ بهمن ۱۳۸۸

مدتی پیش با یکی از دوستان به استان مجاور محل زندگی برای اجاره ی یک دستگاه مزدا MX-5 رفتیم!!

مزدا MX-5 پرفروش ترین خودرو از این نوع در کلاس خودش است.این خودرو سبک وزن دو نفره روباز با تقسیم وزن 50-50 در جلو و عقب خودرو،یک فرمان بسیار دقیق،ویژگی های اسپرتی خود و با قیمتی بسیار رقابتی در این کلاس ،بسیار از رقیبان خویش پیش افتاده است.این خودرو اولین بار در سال 1988 به بازار عرضه شد و مدل کنونی نسل سوم از این خودرو است.نکته ی قابل توجه در مورد این خودر نگه داشتن کانسپت اولیه (Keep Concept) است که شما اگر با مدل اولیه این خودرو آشنایی داشته باشید با دیدن نسل سوم کاملا به هویت خودرو پی می برید.این مخصوصا در چراغ های جلو و عقب خودرو و خطوط بدنه بیشتر نمایان می گرد.

مزدای مورد بحث به رنگ قرمز آلبابویی!!(Wine Red) که 31 هزار کیلومتر کار کرده بود.البته همه چیز سالم بود و مشکلی نبود.این مدل دارای سقف پارچه ای بود ولی مزدا مدل دیگری با سقف فلزی(Hard Top) هم عرضه می کند که دارای قیمت بیشتری است ولی از لحاظ ورود صدای بیرون بسیار آرام تر است.با این حال این خودرو هم از یک کابین بسیار آرام و کم صدا بهره برده و فقط در سرعت های بالا باد از بالای پنجره های کناری داخل می شود و صدایش در طولانی مدت آزاردهنده خواهد بود.البته با سرعت تقریبا 120 کیلومتر مشکلی نیست ولی در حدود 160 صدا آزاردهنده است!(پیش خودمان بماند محدوده ی سرعت بزرگراه 100 کیلومتر بر ساعت است در ژاپن!خنثی)

این خودرو از یک موتور 2 لیتری به قدرت 158 اسب بخار و شتاب صفر تا صد 7.9 ثانیه و یک گیربکس اتوماتیک 6 سرعته بهره می برد.البته شما می توانید یک گیربکس 6 سرعته دستی سفارش بدهید.علاوه بر این در بازار های صادراتی یک موتور 1.8 لیتری هم عرضه می شود.یکی از مشخصات بارز این خودرو وزن کم آن است که در مدل های مختلف در حدود 1090-1140 کیلوگرم است.درب صندوق عقب و درب موتور از آلومنیوم ساخته شده و حتی در ساخت آینه ی وسط هم تمام تلاش برای کمتر کردن وزن انجام گرفته که نتیجه 84 گرم سبک تر از مدل قبلی است.

رانندگی با این خودرو واقعا هیجان انگیز است،صندلی ها سفت و اسپرتی هستند ولی در مدت طولانی اگر عادت به این گونه صندلی های اسپرت نداشته باشید می تواند درد آور باشد؛همان طور که ما از کمر درد شب را به سختی به صبح رساندیم.کابین از مواد با کیفت ساخته شده ولی جای زیادی برای وسایل شما نیست.البته چنین انتظاری هم از این جور خودرو ها نمی توان داشت.سقف پارچه ای با دست باز و بسته شده و کمی زور می خواهد و نمی توان همین طور که پشت فرمان هستید آن را بست! 

مصرف سوخت این خودرو طی مسافت 350 کیلومتری که ما با آن در مسیرهای مختلف کوهستانی،شهر و بزرگراه طی کردیم حدود 9.1 لیتر بر 100 کیلومتر بود که واقعا رقم خوبی است.

این اولین تجربه ی اینجانب از رانندگی با یک خودروی اسپرت بود و کمک کرد تا بیشتر با این خودرو آشنا شوم.این خودرو قطعا با قیمت رقابتی خود نسبت به دیگر خودروها در این کلاس،یک انتخاب ایده آل هست و من امیدوارم که گروه بهمن نیم نگاهی هم به این خودرو داشته باشند که شاید گزینه ی مناسبی برای واردات باشد.

با تشکر

تاکاشی

تاکاشی
یه عشق ماشین تو غریت.تو رشته ی مکانیک درس می خونم. تو وبلاگ از ماشین و زندگی در ژاپن و موضوعاتی که ذهنم رو مشغول کرده می نویسم.
کدهای اضافی کاربر :